Sunday, July 22, 2012

Resepi Biskut Oren Coklat


Sabtu lepas dah siapkan 3 jenis biskut.  Salah satunya biskut Oren Coklat dari Florence Tan.  Biskut ini anak saya Adib yang buat. Saya cuma tolong awasi sahaja iaitu cara nak guna penimbang.  Biskutnya tak seperti dalam gambar buku Florence Tan. Saya punya lebih leper dan bewarna kuning. Bila dah masuk dalam oven, biskutnya jadi leper tapi memang ranggup dan sedap rasa oren. Sesiapa nak mencuba. Saya sertakan resepinya.

BISKUT OREN COKLAT

Bahan-bahan
150g mentega
80g gula kastor
1 sudu teh esen oren
1 biji telur besar (pukul) *saya guna kuning telur ajer
1 biji kulit oren (diparut)
100g cipcoklat
180g tepung naik sendiri

Cara
1. Putar mentega, gula kastor dan esen oren selama 5 minit. Masukkan telur dan pukul selama 2 minit.
2. Masukkan lain dan gaul sebati.
3.Ambil 1 sudu adunan dan letakkan ia atas dulang dan bakar pada suhu 180oc selama 15-20 minit. (bergantung pada oven).  *jarakkan adunan atas dulang kerana ia akan mencair dan jadi leper seperti saya buat.

No comments: