Tuesday, July 17, 2012

Buku resepi lagi....




Hari Isnin, saya pergi Pustaka Rakyat kat Damai Perdana, Cheras cari buku jawi untuk anak saya Adib. Sempat lagi pegi tengok bahagian buku masakan. Apa lagi, saya beli buku biskut dari chef Florence pulak. Nampak sedap dan resepinya ringkas ajer. Sekarang dah 2 buah buku resepi biskut. Tak termasuk lagi resepi yang di download dari internet dah ada 2 buah buku yang saya telah compile.

Selasa tengahari, terus pegi Yummy bakery kat Bangi cari bahan untuk buat biskut. Semua saya rembat. Sebenarnya nak mengelak pegi Yummy hari Jumaat sebabnya, tentu beratur panjang.  Dalam perjalanan balik tengok juga kedai MakCik Bakery dan Bake with Yen Bakery kat Bangi..... kosong ajer. Orang suka lagi pegi kedai Yummy sebab harganya lagi murah. InsyaAllah, Sabtu atau Ahad minggu ni dah boleh start buah biskut raya. Rancang nak buat cheese tart, biskut peanut butter, biskut almond dan semperit/dahlia. Anak saya, Adib dah Arfa pun sibuk nak buat biskut. Jadi saya nak beri mereka peluang buat biskut sendiri tahun ini. Buku resepi pun dah ada, cuma pilih ajer nak resepi mana.

Lepas balik kerja, saya terus letak barang-barang untuk buat biskut atas meja.  Saya pun dah sediakan semua peralatan untuk buat biskut seperti penimbang, dulang, acuan biskut dan bekas-bekas nak letak biskut yang dah siap. Dah cari kotak besar untuk simpan bahan2 biskut. InsyaAllah hujung minggu ini akan mula buat sikit2. Sedang semangat sekarang.


Ini kisah pasal cheese powder pulak.  Ain tempah lagi 10kg.  Selepas maghrib baru saya pegi hantar ke Balakong 5kg dulu. Lagi 5kg minggu depan sehingga stok sampai. Selalunya balik kerja terus hantar tapi disebabkan kawasan rumah memang selalu tak ada air, jadi saya balik rumah dulu masak, makan dan mandi. Selepas ajer mengemas bahan2 biskut kedalam kotak, terus saya ajak anak2 makan. Bukan apa, takut air tak ada tiba2. lagi susah ..... nanti pinggan mangkuk bertimbun dalam singki. Dan harap2 hari minggu ini tak ada masalah air.  Kalau tidak tak terbuat pulak biskut. Jadi, kalau air tak ada, alternative lain, saya bawa anak pegi shopping baju rayalah kot :).

No comments: