Tuesday, May 24, 2011

Kejujuran...Amanah....

Dah lama saya tak upload cookies yang ditempah. Belum transfer lagi image dari kamera ke komputer. Tapi tak apalah....hari ini saya nak cerita topik mengenai kejujuran dan amanah. Sebenarnya sejak kebelakangan ini saya banyak juga buat cookies untuk di jual secara consignment (beri orang jual dan penjual ambik keuntungan atas peratusan yang diberi). Dalam banyak2 customer, ada sorang hamba Allah ini memang tidak jujur. Beliau ambik cookies saya untuk dijual tetapi apabila saya tanya mengenai cookies dia terus menghilangkan diri. Telefon tak diangkat, message tak dijawab. Saya memang sedikit terperanjat sebab tak sangka ada manusia yang tidak jujur. Setakat hari ini memang saya jenis percayakan orang sebab saya fikir mana ada manusia yang nak menipu. Bagi saya walaupun satu sen berhutang, saya tetap masih perlu bayar hutang tersebut kerana saya tak nak disoaljawab diakhirat nanti dan masuk neraka disebabkan hutang 1 sen tersebut. Tapi entahlah... mungkin dia sedikit leka dalam mengingati Allah.

Sebenarnya saya sendiri tak terasa terkilan pun dengan kerugian tu kerana saya percaya semuanya ada hikmah disebaliknya. Saya cuma terkilan dengan sikap manusia yang tidak jujur dalam mencari rezeki di dunia ni. Pengalaman mengajar saya erti kehidupan. Cuma pengajaran yang saya dapat, pertamanya, dalam perniagaan ini kita tidak boleh percayakan orang 100% sebab kita tidak tahu orang itu jujur dan amanah dalam menjalankan kerjanya. Yang keduanya, Mungkin juga ada yang saya terleka dalam tuntutan sebagai umat islam dan kejadian ini sebagai peringatan kepada saya. Saya perlu perbanyakkan lagi muhasabah diri. Semoga Allah permudahkan kehidupanku dunia dan akhirat. Amin.

No comments: